събота, януари 14, 2012

Каракалпакско приложно изкуство - шевици

Каракалпакският орнамент е най-важния исторически материал и източник за изучаване етническата история на народа.Той отразява светоусещането на полуномадския етнос,живеещ в суровите условия на стептта.Орнаментът е най-старият способ за изобразяване на заобикалящия свят,информация за митология и генеалогия.Поради тази причина голяма част от предметите,част от битието на етноса са украсени с тези елементи.
В каракалпакското приложно изкуство се срещат геометрични,зооморфни,растителни,предметни и антропоморфни мотиви,като зооморфните са най-много.При всички скотовъдци се забелязва сакрално отношение към животните ,в качеството им на тотеми и талисмани.Различни части от тялото им имат охранителни и предпазващи функции,като например лакътната кост на вълка пази стадото от вълци и крадци,а колянната капачка предпазва от болести на костите и уроки.Главата,ноктите и перата на бухал пък предпазват от зли духове и се привързват към юртата и детската люлка.

Поради разпространения сред каракалпаките култ към кучето в бродериите се срещат елементи свързани с него – следи от лапи на куче /ит табан/,характерен елемент украсяващ ритуално свадбено облекло на невестата,торбички за чай и други изделия.Друг много често срещащ се елемент в бродериите,дърворезбата и тъканите изделия е изображението на рога на овен.Счита се ,че овенът обладава благодат и често този елемент украсява фасадите на домовете.Един от най-срещаните мотиви в културата на народите от Средна Азия се нарича муйиз и се среща също и при каракалпаките и в неговите разновидности – кръст с рогообразни елементи на краищата и мотив наречен сегиз муйиз – осем рога.

муйиз
Прикачено изображение: kokkoylek33 (1).jpg

Друг елемент в приложното изкуство представляват ромбове с 12 куки по краищата /он еки муйиз/.Според някои изследователи този елемент се явява тамга,а куките изобразяват дванадесетгодишния цикъл на календара.Много разпространени в декоративното изкуство са и различни птичи мотиви.В митологията ,душата се устремява към небето върху крилата на птица,а също птиците водят душата на новороденото на земята.Оттук и поверието,че щъркелът носи детето.Тези вярвания имат връзка и със Световното Дърво при което корените му са свързани със света на насекомите,стъблото с човека и животните,а короната с птичия свят.Птиците олицетворяват оплождощата и очистващата сила и са носители на светлото начало.Мотивът представляващ нокти /карга тырнак/ има охранителни свойства,този мотив също се среща на бронзови сарматски котли.

малък килим с орнамент он еки муйиз

Прикачено изображение: yesikqas11.jpg

елемент от сватбена рокля с мотив карга тырнак
Прикачено изображение: kokkoylek34.jpg

Магически свойства притежават животинския гръбначен стълб и главната рибна кост.Изобразяването на рибна кост чрез верига съединени триъгълници / онурга-гёль / е свързаноо с поверието,че рибната кост донася спокоен сън.Други елементи в приложното каракалпакско изкуство са миши следи /тышкан из/, гъша шия /газ мойын/,мравешка талия /кумырска бель /,зъби на овен /кой тиси/,око но вълк /бори коз/,птичи език /кус тили/.
Използват се също и геометрични мотиви,като триъгълник,кръст,спирала.Интересен мотив е S-образният,който при различните народи има различни смислови значения – чувашите го считат за символ на небесния огън,небето и планините,казахите го наричат камилска шия/бота мойин/,киргизите – кучешка опашка.При каракалпаките този мотив се нарича мравешка талия или гъша шия.Този елемент украсява и някои съдове намерени от археолозите и датирани I в. до н. е. - I в.от н. е


торбичка за чай с S-образен елемент
Прикачено изображение: sq-0213.jpg

По-рядко се среща изобразяването на цели животни – камила,куче,жаба свързано с тотемни представи. Мънисто с формата на жаба е намерено в светилище от V в в горните слоеве на разкопките при Топрак-кала.Изобразяването на жаба се среща в приложното изкуство на всички народи от Средна Азия и олицетворява влага,дъжд,благополучие,щастие.

Няма коментари: