сряда, септември 30, 2009

Войни на Светлината

Това са няколко изречения от книгата „Езден адет – этический кодекс карачаево-балкарского народа .Составление, предисловие и комментарий Махти Джуртубаева ”
***
В началото Тейри/Тангра/ трябвало да сътвори светлина .Посредством светлината Тейри създал света – материята.В карачаево-балкарския език се отразява тази метафизична идея в думите:
Жарык – светлина ; да сътворя - жарат ; жар – разсича,разрязва ; жора – посветен,воин
Всичко ,което е извън Бога е мъртво ,него го няма.Думата табийгъат ,която се счита за арабизм означава природа ,материя.Глагола таб означава –намира,получава,ражда; табу – благодарение ; табут – гроб ; табын – почитам.
Така материята може да се охарактеризира,че се намира между Бога и нищото,тя ражда , почита и поглъща.В карачаево-балкарското тенгрианство думата за нищо – жокъ,зокъ съдържа в себе си указание за външния му характер – прочетена обратно тази дума означава орех,/къоз/ сфера.Проявеният свят е въплащение на седембуквеното име на Бог и затова съществуват седем явления:
Земя – жер
Вода – суу,жуу
Въздух – хауа,жел
Огън – от,жан,кюй,жалын
Световен океан , ефир – долай
Светлина – жарыкъ
Сияние,небесна светлина – нюр
Съеденителното звено между човека и Бог е думата,словото изречено или помислено.Молитвата е способ за възстанавяване на връзката с него.
В миналото се считало за истинско семейство това което има седем деца.Народът виждал в Бог Творецът на живота - Владика,Цар,Съдия,Истина,Свобода.Тейри твори и поражда живот със своето слово-светлина.Всичко около нас е пълно със смисъл,койте е изразен в думите.Мисъл,звук,значение,състав – отделните звуци,обратния смисъл и звук,интонацията,енергията.
Материята е спяща Дева ,която желае пробуждане,сътворчество,съзидание,раждане.Материята желае раждане на живот,но тя сама не може да го направи – като спящата в кристалния ковчег красавица.Богът –Творец и дава живот чрез – идея,мисъл,слово,светлина.Светлината проникнала в застиналата материя трябва да умре ,да се преобрази ,за да я съживи.В карачаево –балкарският език думата жарат означава буквално хвърлям светлина и творя,създавам. Творящото слово на Бога е жертва – къурман и подвиг.Първата жертва принася Бог , човек – неговото създание ,само му подражава.Затова творческия труд е висша форма на подражаване на Бога ;такъв е и подвига на Героя ,който отдава живота си за другите.В кб.е. намираме следните думи: урлукъ – семейство, къурлу – способно да създава , къурман – жертва , къор – покорен , къора – загуба , хор – сила , хорлам – победа.
И така Материята и духът се съединили, появява се Вселената и в нея детето – Живот.На това дете е отредено да измине дълъг и труден път.
***
Тази метафизична представа за света се отразява и в знаците на нашите прадеди.Знакът точка в окръжност изобразява дремещата в себе си енергия на духа.Другият кръг с кръст в него – меч в кълбо.Застанали в такъв кръг с кръст младите войни давали клетва.В основата на името Тангра стои думата тёнгерек, тёгерек - кръг,слънце, а по-късно и небе.Думата къанга означава дъска и маса .Словосъчетанието тенгере къангар – божи войни било изтълкувано от европейците като тёнгере къанга – кръгла маса .Нартур – слънцестояние , а Ара туру – централна ос.Имено нартите от кавказките епоси се считали за божии войни. Жора аякъ – войнска чаша или чаша на посвещението , но жор аякъ означава – кръстна чаша .Възможно е поради това да са свързали Св Граал с Христос.От друга страна досега не е намерено обяснение на думата свети граал – Санграал.В кб.е. кърал/къран/ - се явява синоним на кб. Дума ант – клетва, а сан-къурал – устройство на тялото, жан-къурал – устройство на душата. Гун аякъ означава хунска чаша,слънчева чаша,хунска реликва. Жалын аякъ – пламена/огнена/ чаша, жылан аякъ – змийска чаша , а жыланаякъ – змеенога от двойното значение на аякъ – чаша и крак.

Няма коментари: