вторник, юни 09, 2009

Скити на Северен Кавказ.Стара Родина?Седем дигорски княжески фамилии.


Общо име на скитите било сколоти.Думата схылты – на карачаево –балкарски означава – социалната върхушка на обществото.
Според една от трите легенди , която разказва Херодот скитите живеели в Азия , но притиснати от масагетите преминали р.Аракс и навлезли в земите на кимерийците.Древните автори наричат кимерийците също доящи кобилици и ядящи коне и вероятно те са родствени на скитите.На Северен Кавказ са намерени много кимерийски предмети като най-много те са на територията на Карачай - аулите Карт-Джурт , Учкулан , Теберди , Индыш и др.

Думата кара означава голям,велик,могъщ.Думата чай/сай/ означава на общотюркски река,русло.Също така често в тюркските езици река се нарича с думата кам,кем /например Енисей се нарича Хем, а неговия приток Хемчик/.От тази дума произлиза и карачаево-балкарското айрыкам – остров или буквално – разделен от вода.От тук думата кимер или камер може да се преведе като речен човек , също както и субар или сувар /шумер/.
Думата ашкузи също може би е семитската интерпретация на тюркската дума ас-киши: ас означава отклонявам се от пътя,бродя .

Езикът на скитите като информация до нас е достигнал единствено чрез лични имена на вождове и богове,сред които се срещат и тюркски и ирански думи.
Ето някои типично тюркски имена:
Папай- върховен бог на скитите – старейшина
Апи – съпруга на Папай – майка
Атей – скитски цар – баща
Ейр – тюркското ер – мъж
Юшю , иш – карачаево-балкарско – студувам

Скитският мъдрец Анахарсис на въпроса за това как се хранят скитите отговорил , че за закуска и обед всеки скит се храни със сирене и кисело мляко.Тези думи са единтични с карачаево –балкарския израз : Айран бла бишлакь.
Плиний съобщава ,че сарматите се хранят с брашно смесено с кобилешко мляко.Къууут е деликатесно карачаево-балкарско блюдо ,което представлява брашно от печени зърна към което се добавя айран/не е това което българите наричат с тази дума/ или масло или кумис.

Родствените връзки на кимери и скити са указани в Библията, където Гомер и Ашкуз са наречени родни братя синове на Тагарма/може би от Тангри,Тейри/

Херодот описва точно пътят на скитите в Предна Азия през Кавказ.Друго мнение че са ползвали западното крайбрежие на Кавказ.
В Книга на пророка Йеремия скитите се характеризират ,като жесток народ дошъл от север
В 70-те г на 7в пр.хр. скитите начело с Ишпак нападат Ассирия, Партатуа/Партутай/ се жени за дъщерята на Ассархадон.

Във войната с Дарий скитите исползвали своята тактика – мълниеносни атаки на отделни персийски отряди и бързо отегляне в степта избягвайки открития бой.

В 1885г М.М.Ковалевски провеждал разкопки край селището Быллым в Балкария.По време на работата работници балкарци видели заек и хвърляйки оръдията на труда хукнали да гонят заека,хванали го поиграли си с него и отново го пуснали.Това произвело на учения голямо впечатление, не намерил никакъв аналог в кавказката култура,но го съпоставил със скитската история и Дарий.
В скитските могили в Кабардино-Балкария са намерени игрални альчики от бронз,подобни на които направени от кристал са намерени в шумерския град Ур – много разпространена игра сред тюркските народи и карачаево-балкарци.
Интересен епизод е и войната на скитския цар Атей с Филип Македонски.,който напомня сюжета от карачаево-балкарския нартски епос за борбата на Ачей с враждебни племена.Имената Атей и Ачей може би са идинтични.След смърта на Атей настъпва упадък на Скития.Сражението когато загива Атей става през 339г пр.хр.В 2в пр.хр се появяват в историята наследниците на скитите – хуно-българи и сармати. www.karachays.com

***
Съдейки по съоръженията на селището Хумар, древните българи биле майстори на каменното строителство.Това майстерство се съхранило у балкарците от Черекската долина и за това ги наричат хуначы малкъарлыла тоест балкарци-зидари.

Аспаруховите българи нарекли първото селище на р.Дунав Ески Джурт – Стара Родина.Така се наричало и селището на легендарния родоначалник Карчи на р.Архыз.

Легендата за произхода на балкарците говори за ловец на име Малкар ,който в търсене на елени стигнал до селище в планинска долина на планинците таулу.От дагестанските равнини при тях идва и Мисака/може би от массаха –хуни/ .Той вероломно откраднал сестрата на Малкар
и се заселва тук.По- късно там се заселват и двамата братя Басиат и Бадинат.Басият остава в Балкария и става родоначалник на балкарските князе, а Бадинат се заселва в Дигория.Така се създава малкъар эль – балкарското общество.

В тази легенда е отразен процеса на формиране на балкарския народ – смесване на хуни,българи и хазари – баси – хазарско племе , ат – множ.число в тюркските езици.

Бадинат се жени за карачаевска княгиня от рода Крымшаухаловы и от този брак се раждат седем синове – Кубат, Туган , Абисал , Кабан , Чегем , Караджай , Бетуй ,.Те стават родоначалници на 7 княжески фамилии от Дигория. /И. М. МИЗИЕВ ИСТОРИЯ КАРАЧАЕВО-БАЛКАРСКОГО НАРОДА
с древнейших времен до присоединения к России www.karachays.com/

Приложение:Снимки от Архыз,връх Балкар/Уллу Малкар/,Дигория

Няма коментари: